Marjat – ne omat terveysruokamme

marjoja

Olettehan muistaneet noukkia tämän vuoden satoa talteen? Meidän omat superfoodimme kasvavat maassamme, ja harmittavan iso osa varsinkin metsän sadosta jää noukkimatta. Omasta pakkasesta löytyy nyt mansikoita, mustaherukoita, mustikoita, hieman punaherukoita ja karviaisia. Olen hulluna karviaisiin! Ne ovat herkkua rahkan ja maustamattoman jogurtin kanssa! Hieman siemeniä mukaan niin njam.

Ensinnäkin, marjat tasaavat verensokerin vaihteluita ja insuliinipitoisuuksia aterioinnin jälkeen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vireystila pysyy hyvänä ja kylläisyyden tunne kestää hieman pidempäään. Eipä ihme että marjoja suositellaan diabeetikoille. Polyfenolit marjoissa taas vähentävät sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen riskiä. No, pelkät marjat eivät meitä pelasta, vaan se on se ruokavalion ja liikunnan + stressin välttämisen kokonaisuus.

Karviaiset ovat loistava marja veren hyytymisen kannalta. Ne sisältävät paljon K- ja A -vitamiineja.

Pienenä ollessani kipeä, äiti juotti mulle mustaherukkamehua. En tuolloin oikein piitannut siitä. Nykyään mustaherukat kuuluvat jokapäiväiseen ravintooni smoothieiden joukossa. Voi olla että syön mustaherukoita kaksikin kertaa päivässä. Mustaherukat sisältävät paljon c -vitamiineja (vähintään 2, jopa 4 kertaa enemmän kuin appelsiini) ja antioksidantteja sekä rasvahappoja ja mineeraaleja.

Kaliumin määrä on kaksinkertainen banaaniin verrattuna. Kaliumi on yhdistetty hyvään yöuneen, joten ei kun mustaherukkaa iltapalaan. Eli mustaherukka todella on hyvä marja käytettäväksi flunssakaudella. Marjan tumma väri kertoo sen sisältävän antosyaniineja joka auttaa vähentämään nivelkipuja ja muita särkyjä. Vaikutus on hieman verrattavissa särkylääkkeisiin (ibuprofeeni, aspiriini). Joten myös reumasairaat ja nivelsäryistä kärsivät; kokeilkaa ihmeessä mustaherukkaa ruokavalioonne. Punaherukat ovat myös mahtavia marjoja vahvistamaan immuunipuolustusta ja hormonituotantoa. Mustikat ja mansikat kuuluvat myös ilman muuta pakkasarsenaaliimme.

Onko pakkanen jo täynnä? Kuinka usein te syötte marjoja? Kuuluuko päivittäiseen ruokavalioon?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *