Miksi haluan puhua pikavipeistä

Ihan aluksi yksi kysymys. Milloin te olette kuulleet viimeksi puhetta tai juttua pikavipeistä? Milloin tätä on tullut telkkarista tai lehdistä, tai milloin olette kuulleet kenenkään edes puhuvan ääneen pikavipeistä porukan kesken?

Pikavipit ovat nimittäin yksi suomalaisten salaisuuksista, josta kuitenkin vaietaan tarkkaan. Vaikka melkein 50000 suomalaista hakeaa pikavippejä joka kuukausi, niin tähän suhteutettuna näistä ei puhuta juuri yhtään. Ja kun puhun nyt pikavipeistä, niin tarkoitan sillä myös kaikkia muita samantyylisiä lainoja jotka voivat kulkea hieman eri nimillä. Esimerkiksi pikaluotto on suunnilleen sama kuin pikavippi, samoin kuin pikalaina.

Miksi pikavipeistä ei puhuta?

Pikavippien huono maine on tavallaan niiden etunakin siinä mielessä, että ihmiset eivät halua niistä puhua. Kun joku ottaa pikavipin tai lainan, niin yleensä siitä ei kerrota kenellekkään ellei ole ihan pakko. Ja pakko on yleensä vasta sitten, kun ollaan jo pahoissa ongelmissa.

Toisaalta tämä hiljaisuus tarkoittaa sitä, että näiden lainojen huonoista puolista tai vaaroista ei valisteta niin paljon. Suurin ongelma tämä on 18-vuotiaille, jotka ovat liian nuoria ollaksen kuullut tarpeeksi pikavippien vaaroista, mutta jotka voivat kuitenkin hakea vippiä netistä jos niin haluavat. Varsinkin kun vielä lainaa 18-vuotiaana on lähes ainoastaan mahdollista saada netistä.

pikavippi

Elikkä mitä enemmän me näistä jutuista olemme hiljaa, sitä enemmän me altistamme muita myös niiden vaaroille.

Yllytys tähän kirjoitukseenkin lähti nimittäin siitä, kun kuulin erään tuttuni tyttären joutuneen pikavippien kanssa ongelmiin. Hän on muuten viisas ja fiksu tyttö, mutta kun oli muuttanut yksin opiskelemaan, ja tarvitsi rahaa kipeästi, oli kääntynyt vippien puoleen, tietämättä kunnolla mitä teki.

Vaikka vipeistä saa tietoa netistä kyllä jos etsii, niin monilla hakusanoilla ensiksi tulee vain sivustoja jotka kauppaavat näitä lainoja. Luotettavaa tietoa on tosi vaikea löytää, sellaista joka olisi aika puolueetonta.

Sen takia tärkeää olisikin kuulla näistä asioista muilta tutuilta. On paljon merkityksellisempää kuulla lainojen vaikutuksista vaikka omalta tädiltä kuin lukea jostain anonyymiltä nettisivulta.

Kun ei oikein vaikuta että tulevat tai tämä hallitus näille lainoille mitään tekisi, on meidän suomalaisten otettava vastuuta omien läheistä opastamisesta. Älkää siis pelätkö puhumasta pikalainoista, oli se sitten yleisesti tai hakemasta apua. Se on pahinta mitä näiden kanssa voi mielestäni tehdä.

Marjat – ne omat terveysruokamme

Olettehan muistaneet noukkia tämän vuoden satoa talteen? Meidän omat superfoodimme kasvavat maassamme, ja harmittavan iso osa varsinkin metsän sadosta jää noukkimatta. Omasta pakkasesta löytyy nyt mansikoita, mustaherukoita, mustikoita, hieman punaherukoita ja karviaisia. Olen hulluna karviaisiin! Ne ovat herkkua rahkan ja maustamattoman jogurtin kanssa! Hieman siemeniä mukaan niin njam.

Ensinnäkin, marjat tasaavat verensokerin vaihteluita ja insuliinipitoisuuksia aterioinnin jälkeen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vireystila pysyy hyvänä ja kylläisyyden tunne kestää hieman pidempäään. Eipä ihme että marjoja suositellaan diabeetikoille. Polyfenolit marjoissa taas vähentävät sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen riskiä. No, pelkät marjat eivät meitä pelasta, vaan se on se ruokavalion ja liikunnan + stressin välttämisen kokonaisuus.

Karviaiset ovat loistava marja veren hyytymisen kannalta. Ne sisältävät paljon K- ja A -vitamiineja.

Pienenä ollessani kipeä, äiti juotti mulle mustaherukkamehua. En tuolloin oikein piitannut siitä. Nykyään mustaherukat kuuluvat jokapäiväiseen ravintooni smoothieiden joukossa. Voi olla että syön mustaherukoita kaksikin kertaa päivässä. Mustaherukat sisältävät paljon c -vitamiineja (vähintään 2, jopa 4 kertaa enemmän kuin appelsiini) ja antioksidantteja sekä rasvahappoja ja mineeraaleja.

Kaliumin määrä on kaksinkertainen banaaniin verrattuna. Kaliumi on yhdistetty hyvään yöuneen, joten ei kun mustaherukkaa iltapalaan. Eli mustaherukka todella on hyvä marja käytettäväksi flunssakaudella. Marjan tumma väri kertoo sen sisältävän antosyaniineja joka auttaa vähentämään nivelkipuja ja muita särkyjä. Vaikutus on hieman verrattavissa särkylääkkeisiin (ibuprofeeni, aspiriini). Joten myös reumasairaat ja nivelsäryistä kärsivät; kokeilkaa ihmeessä mustaherukkaa ruokavalioonne. Punaherukat ovat myös mahtavia marjoja vahvistamaan immuunipuolustusta ja hormonituotantoa. Mustikat ja mansikat kuuluvat myös ilman muuta pakkasarsenaaliimme.

Onko pakkanen jo täynnä? Kuinka usein te syötte marjoja? Kuuluuko päivittäiseen ruokavalioon?

Viime viikon treenit

Aurinkoista viikonalkua! Tai ainakin täällä Seinäjoella oli aivan upea aurinkoinen pakkasaamu. Kävin jo haukkaamassa happea läheiseltä kuntopolulta ja imin auringonsäteitä itseeni. Sainpa suoritettua hyväksytysti myös kuntosalivalmentajakokeen, joten nyt olen sitten virallisesti Trainer4You kuntosalivalmentaja!:) Sitä lähdin juhlistamaan salille selkätreenillä.

elokuvaViikonloppu sujahti nopeaan. Perjantai-iltana oli herkkujen aika, ja no sitä herkkua taisi olla koko viikonloppu. Katsottiin elokuva ”Selviytyminen”, joka kertoi Aasian tsunamista erään perheen tarinan. Itkin jo alusta asti, jotenkin niin älyttömästi tämä leffa kosketti, kun ollaan Thaimaaseen maana älyttömästi ihastuttu. Kaikki se tuska mitä siellä on koettu, tuntuu nyttemmin olevan mennyttä ja asian kanssa on vain siellä elettävä. Meri on huikea osa maapalloa, ja sen voima voi olla valtava. Tälläkin hetkellä Filippiineillä on hirveitä tuhoja taifuunin jäljiltä. Ärsyttävää oli se, että uutisankkuri jopa hieman joku aika sitten vitsaili sillä että ”eihän Suomeen nämä myrskyt vain kantaudu?”, kun antoi vuoron säämiehelle…Ei tainnut tuolloin ymmärtää asian vakavuutta.

Mä en rupea pelkäämään luonnon mullistuksia matkaillessani, vaan mä luotan siihen että mun päivät on etukäteen kirjoitettu, enkä pysty niihin mitenkään vaikuttamaan. Toki välillä se hurjan suuri meri pistää mietityttämään.

Eilen taas pillitin Titanicin parissa, vaikka osaan varmaan leffan vuorosanatkin ulkoa. Se on kyllä kaikkien aikojen elokuva. Muistan kun käytiin katsoo se isän ja pikkusiskon sekä kaverin kanssa. Siitä on jo aika kauan kun oli vuosi 97 mut silti tuntuu että se on äskettäin. Isänpäiväkin oli eilen ja piti taas muistuttaa omaa iskää siitä kuinka tärkeä hän on.

Mutta pitkästä aikaa ajattelin jakaa teille mun treeniviikko ykkösen. Eli toistomäärät liikkuivat 10-12 paikkeilla ja salitreenejä kertyikin viikkoon viisi. Aerobisia treenejä yhteensä neljä. Ja kaikenkaikkiaan hyvä treeniviikko takana.

Maanantai

Sali: Rinta, olkapäät + Kuntospin 55

Nyt on penkissä kehitytty selkeästi. 12 toistoa tuli joka sarjassa (yhteensä 4 työsarjaa) täyteen kun painona oli 37,5 kg. Olen ottanut myös etunojapunnerrukset haasteeksi itselleni. Haluan kehittyä niissä lisää, niin että parikymmentä etunojaa menisi ihan vaivattomasti. Tällähetkellä etunojapunnerruksia menee montakymmentä, mutta aina on kehitettävää. Haluan mukaan kepeyden.:D
En tiedä lopullista tavoitetta vielä lukuina. Olkapäille sain tosi poltteen smithissä pystypunnertaen. Hyvä treeni.:)
Kuntospinnissä painoi edellisen perjantain spinnikoulutus. Mut muutoin mahtava tunti ja sali täynnä, jee.:)

Tiistai

Sali: Selkä, takaolkapäät ja vatsat + Kuntospin 45

Aamun kuntospin herätti hyvin. Iltapäivästä salitreeni. Leukoja olen nyt alkanut tehdä kuminauhalla avustettuna. On muuten kätevä apu toi kuminauha! Soutuliikkeet oon nyt vaihtanut taljassa tehtävään yhden käden soutuun. Apuna remmi jotta mun raasunpienet kädet saa otteen pysymään kahvassa. Selkälihaksissa tuntui! Kuten myös vatsalihaksissa kun tein taas pitkästä aikaa vatsiksia taljassa pallon päältä. Oikeen yököttävä liike.:D

Keskiviikko

BODYSTEP + Kuntospin 45

Oli vähän kipeähkö olo, tai fiilis että flunssa olis tulossa. Hieman jännitti jaksamisen puolesta, mutta hyvin meni, kun tankkasin energiaa. Porukka taas aivan mahtavaa.

Torstai

Kädet

Olen hieman muutellut mun jakoja niin että teen kädet yhtenä treeninä. Hauis on mulla lihas johon toivoisin enemmän muotoja, joten mikäs sen parempi kuin ensin väsyttää mun vahvempi lihas sieltä toiselta puolelta kättä, eli ojentajat. Aika hyvän yhdistelmän sain tällä. Tangolla tehtävä hauiskääntö on aina yhtä inhottava. Olisko sinne hauikseen tullut mitään? 😀 Pullistella täytyy aina välillä ja todeta että hidasta on, mut ehkä sinne jotain on lisää saatu.:) Vertauskuvaa täältä. Eri kuvakulma toki..Mut ehkäpä hieman näkee että kehitystä olisi tapahtunut.

Perjantai

Jalat + alaselkä

Oiii, oodi etukyykylle!! Olen aina pitänyt sitä vaikeana liikkeenä jolla olisi vaikea edistyä. No ei mulla nytkään ollut kyydissä kuin se 40 kiloa mutta oi mikä tuntuma etureisiin ja mikä syvä kyykky tällä liikkeellä onnistuukaan! Vielä toki on opeteltavaa käsien kanssa että saisin ne asettumaan ja tangon asettumaan mahdollisimman hyvin siihen eteen. Mutta harjoittelu kehittää ja tämä liike todellakin tuntui seuraavana päivänä kun kävelin pienillä koroilla kaupungilla. Myös maastaveto on ilmestynyt ohjelmistoon ja pitkästä aikaa tein perus askelkyykkyä smithissä sekä pakarapotkua taljassa. Aivan mahtavia liikkeitä kaikki!

Lauantai

Rinta + vatsat

Innostuin vielä lauantai iltana tekee treenikiertoa alusta, ja rinnat päästiinkin viimeviikolla tekee kaksi kertaa. Penkissä tein nyt 10 toistoa 4 sarjaa ja painoina 40 kiloa. Muita rintalihasliikkeitä oli nyt jopa kolmen liikkeen edestä. Lisäksi tein lankkutyyppisiä staattisia vatsoja yhteensä kuuden minuutin ajan powerplatella. Aluksi vuorikiipeilijää kyynärnojassa tärinä päällä minuutin ja perään lankkua pallo jalkojen alla minsa. Sitä toistin kolmesti. Perään sivulankkua nostoilla. Muuten tuntuu kun nauraa.:)

Siinäpä viimeviikkoa! Tuleva viikko korkattu. Mulla on nyt vähän tukkoinen olo ja huomasin että se vaikutti negatiivisesti salitreeniin. Jännityksellä katsotaan mikä on jaksaminen spinningissä. Joudun ottaa nyt iisimmin jotta ei sairaudet pääse isosti iskemään. On tärkeää höllätä ajoissa eikä vetää tukka putkella.
Piristystä viikonalkuun!:)